MS, زهر زنبور عسل, سیستم ایمنی

تاثیر زهر زنبور در بیماری MS

استفاده پزشکي از زهر زنبور عسل

مطالعه مروری بر روی اثر زهر زنبور در بیماری MS و مدلهای حیواني MS

استفاده پزشکي از زهر زنبور عسل

تاثیر زهر زنبور در بیماری MS

مولتیپل اسکلروزیس یا همان MS یک بیماری خود ایمنی دمیلینه شونده التهابی است که سیستم اعصاب مرکزی CNS را درگیر می کند و در برخی موارد با از بین رفتن آکسون ها همراه است. عوامل ژنتیکی و محیطی در پاتوژنزیز این بیماری دخیل هستند. شیوع آن در جهان بیش از 2.5 میلیون نفر است و تاثیرات اجتماعی -اقتصادی فراوانی دارد.

تظاهرات بالینی مختلف،ویژگی های رادیولوژیک ناکافی، تاثیر ژنتیک، پاسخ های مختلف بیماران به درمان و زیرگروه های ایمونوپاتولوژیوک متفاوت، بیماری MS را پیچیده می کند. از طرف دیگر درمان های جدید تنها تا حدودی موثر واقع می شوند و اثرات جانبی قابل توجهی دارند. بنابراین استفاده از روشهای درمانی مکمل و جایگزین CAMبرای بیماری MS بسیار مورد توجه است.

یکی از روشهای CAM زنبور درمانی با استفاده از نیش و زهر زنبور است. بهبود علایم بالینی در بیماران مبتلا به MS در اثر این روش درمانی گزاش شده است. مطالعات حیوانی نیز نشان می هد که نفوذ سلول های التهابی، دمیلنه شودن در CNS و میزان بیومارکرهای التهابی α-TNF در سرم در پی زنبور درمانی کاهش می یابد.
مطالعات ژنومیکس و پاتولوژی نشان میدهد که در پاتوژنزیز این بیماری اجزای سیستم ایمنی شامل سلول ها و سویتوکینهوا درگیر هستند. همچنین، رویکردهای درمانی با هدف قرار دادن سیستم ایمنی نیز اثرهای مثبتی بر روی بیماران نشان می دهد.
با توجه به اینکه زهر زنبور دارای پپتیدها و پروتئین های ضد التهابی ماننود melittin وKinin است ممکن است زنبور درمانی به واسطه تعدیل سیستم ایمنی موجب بهبود بیماری MS شود.

با وب سایت سلامت و درمان همراه شوید تا در مورد تاثیر زهر زنبور در بیماری MS بیشتر بخوانیم.

کليد واژه ها: زنبور درمانی، مولتیپل اسکلروزیس، C

نویسندگان: سيد حميد زرکش اصفهانی، زهرا لياقت دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =