پادزهرها و مواد دیگر مورد استفاده در مسمومیت, دسته‌بندی نشده

کلسیم گلوکونات

کلسیم گلوکونات ماده ای است که در انواع مکمل ها و ویتامین ها یافت می شود و برای کاهش پتاسیم خون یا درمان مسمومیت با منیزیم استفاده می شود.

گلوکونات کلسیم به عنوان مشکمل معدنی و دارو در مواقعی که کلسیم کافی در رژیم غذایی وجود ندارد استفاده می شود. مکمل ممکن است برای درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان یا راشیتیسم، عواقب هیپوکلسمی انجام شود. همچنین می توان آن را از طریق دهان مصرف کرد، اما از طریق تزریق به عضله توصیه نمی شود. کلسیم گلوکونات تزریقی، USP یک محلول فوق اشباع غیر تب زا از گلوکونات کلسیم استریل و فقط برای استفاده داخل وریدی است. هر میلی لیتر حاوی: کلسیم گلوکونات 94 میلی گرم. ساکارات کلسیم (تترا هیدرات) 4.5 میلی گرم؛ آب برای تزریق qs ممکن است اسید هیدروکلریک و/یا هیدروکسید سدیم برای تنظیم pH اضافه شده باشد (6.0 تا 8.2). ساکارات کلسیم 6 درصد کل کلسیم را تامین می کند و محلول فوق اشباع گلوکونات کلسیم را تثبیت می کند. هر 10 میلی لیتر از تزریق 93 میلی گرم کلسیم عنصری (Ca++) معادل 1 گرم گلوکونات کلسیم را فراهم می کند.

گروه ها

تایید شد، دامپزشک تایید شد

ساختار

کلسیم گلوکونات ماده ای است که در انواع مکمل ها و ویتامین ها یافت می شود و برای کاهش پتاسیم خون یا درمان مسمومیت با منیزیم استفاده می شود.

کلسیم گلوکونات

وزن
میانگین: 430.372
تک ایزوتوپی: 430.0635463
فرمول شیمیایی
12 H 22 CaO 14

فارماکولوژی

نشانه
نمک های کلسیم خوراکی به عنوان درمان مکمل غذایی برای افرادی که ممکن است در رژیم غذایی معمول خود کلسیم کافی دریافت نکنند، استفاده می شود. گلوکونات کلسیم به عنوان یک عامل محافظت کننده از قلب در پتاسیم خون بالا استفاده می شود. گلوکونات کلسیم پادزهر سمیت سولفات منیزیم است.
فارماکودینامیک
کلسیم گلوکونات نمک گلوکونات کلسیم است. یک عنصر یا ماده معدنی لازم برای عملکرد طبیعی اعصاب، ماهیچه ها و قلب، کلسیم به عنوان نمک گلوکونات به حفظ تعادل کلسیم و جلوگیری از تحلیل استخوان در صورت مصرف خوراکی کمک می کند. این عامل همچنین ممکن است برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها نیز شیمی درمانی باشد.
مکانیسم عمل
کلسیم برای یکپارچگی عملکردی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی ضروری است. در عملکرد طبیعی قلب، عملکرد کلیه، تنفس، انعقاد خون و نفوذپذیری غشای سلولی و مویرگی نقش دارد. همچنین کلسیم به تنظیم آزادسازی و ذخیره سازی انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها، جذب و اتصال اسیدهای آمینه، جذب ویتامین B12 و ترشح گاسترین کمک می کند. بخش عمده (99٪) کلسیم در ساختار اسکلتی عمدتاً به عنوان هیدروکسی آپاتیت، Ca 10 (PO 4) 6 (OH) 2 است. مقادیر کمی کربنات کلسیم و فسفات کلسیم آمورف نیز وجود دارد. کلسیم استخوان در تبادل دائمی با کلسیم پلاسما است. از آنجایی که عملکردهای متابولیک کلسیم برای زندگی ضروری است، هنگامی که تعادل کلسیم به دلیل کمبود رژیم غذایی یا دلایل دیگر اختلال وجود دارد، ممکن است ذخایر کلسیم در استخوان برای رفع نیازهای حادتر بدن تخلیه شود. بنابراین، بر اساس مزمن، معدنی شدن طبیعی استخوان به مقادیر کافی کلسیم کل بدن بستگی دارد.
جذب
تقریباً یک پنجم تا یک سوم کلسیم خوراکی در روده کوچک جذب می‌شود که بستگی به حضور متابولیت‌های ویتامین D، PH در لومن و عوامل غذایی مانند اتصال کلسیم به فیبر یا فیتات دارد. در صورت وجود کمبود کلسیم یا زمانی که بیمار از رژیم غذایی کم کلسیم استفاده می کند، جذب کلسیم افزایش می یابد. در بیماران مبتلا به آکلرهیدریا یا هیپوکلریدریا، جذب کلسیم، به ویژه با نمک کربنات، ممکن است کاهش یابد.
اتصال به پروتئین
متوسط، تقریباً 45٪ در پلاسما.
متابولیسم
گلوکونات کلسیم برای آزادسازی Ca++ به متابولیسم کبدی نیاز ندارد و به اندازه کلرید کلسیم در درمان هیپوکلسمی یونی در غیاب عملکرد کبد موثر است.
مسیر حذف
کلیه (20%) – مقدار دفع شده از طریق ادرار با میزان جذب کلسیم و اینکه آیا از دست دادن استخوان بیش از حد یا نارسایی در حفظ کلیه وجود دارد متفاوت است. مدفوع (80%) – عمدتاً از کلسیم غیرجذب تشکیل شده است و فقط مقدار کمی کلسیم درون زا از مدفوع دفع می شود.
سمیت
نوزادان: LDLo (داخل عضلانی): 10 گرم بر کیلوگرم؛ اثرات – مغز و پوشش : تغییرات مننژ نوزادان : TDLo ( داخل عضلانی ) : 143 mg/kg . اثرات – درماتیت موش: LD50 ( داخل وریدی ): 950 میلی گرم/کیلوگرم موش: LDLo (خوراکی): 10 گرم بر کیلوگرم

فعل و انفعالات

تداخلات دارویی 

این اطلاعات نباید بدون کمک یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تفسیر شود. اگر فکر می کنید که یک تعامل را تجربه می کنید، فوراً با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. عدم وجود تعامل لزوماً به معنای عدم وجود تعامل نیست.

محصولات

مواد تشکیل دهنده محصول 

جزء UNII CAS کلید INCHI
کلسیم گلوکونات مونوهیدرات CZN0MI5R31 66905-23-5 XLNFVCRGJZBQGX-XRDLMGPZSA-L

 

بخش های فعال 

نام نوع UNII CAS کلید INCHI
کلسیم ناشناخته SY7Q814VUP 7440-70-2 OYPRJOBELJOOCE-UHFFFAOYSA-N
کاتیون کلسیم یونی 2M83C4R6ZB 14127-61-8 BHPQYMZQTOCNFJ-UHFFFAOYSA-N

 

نام تجاری محصولات نسخه ای
محصولات بدون نسخه
محصولات مخلوط
تایید نشده / محصولات دیگر 

شناسه های شیمیایی
UNII
SQE6VB453K
شماره CAS
299-28-5
کلید InChI
NEEHYRZPVYRGPP-IYEMJOQQSA-L
InChI
InChI=1S/2C6H12O7.Ca/c2*7-1-2(8)3(9)4(10)5(11)6(12)13;/h2*2-5،7-11H،1H2،( H,12,13);/q;;+2/p-2/t2*2-,3-,4+,5-;/m11./s1
نام IUPAC
کلسیم بیس ((2R,3S,4R,5R)-2,3,4,5,6-pentahydroxyhexanoate)
لبخند می زند
[Ca++].[H][C@](O)(CO)[C@@]([H])(O)[C@]([H])(O)[C@@]([ H])(O)C([O-])=O.[H][C@@](O)(CO)[C@@]([H])(O)[C@]([H ])(O)[C@@]([H])(O)C([O-])=O
خواص پیش بینی شده
ویژگی ارزش منبع
حلالیت در آب 44.2 میلی گرم در میلی لیتر ALOGPS
logP -2 ALOGPS
logP -3.4 Chemaxon
logS -0.99 ALOGPS
pKa (قوی ترین اسیدی) 3.39 Chemaxon
pKa (قوی ترین پایه) -3 Chemaxon
بار فیزیولوژیکی -1 Chemaxon
تعداد گیرنده هیدروژن 7 Chemaxon
تعداد اهداکنندگان هیدروژن 5 Chemaxon
مساحت سطح قطبی 141.28 Å 2 Chemaxon
تعداد اوراق قابل چرخش 10 Chemaxon
انکسار 49.11 m 3 ·mol -1 Chemaxon
قطبی پذیری 16.62 Å 3 Chemaxon
تعداد حلقه ها 0 Chemaxon
فراهمی زیستی 1 Chemaxon
قانون پنج آره Chemaxon
فیلتر Ghose خیر Chemaxon
قانون وبر خیر Chemaxon
قانون MDDR مانند خیر Chemaxon
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *