داروهای ضدالتهابی

آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین

 یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که در درمان بیماری های افسردگی اعم از درون زا یا روان پریشی و برای تسکین اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده می شود.

زمینه

آمی تریپتیلین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای دهه ها برای درمان افسردگی استفاده می شود. ELAVIL، یک محصول با نام تجاری قبلی از آمی تریپتیلین، برای اولین بار در سال 1961 توسط FDA تایید شد .

نام های تجاری

الاویل

ساختار

 یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که در درمان بیماری های افسردگی اعم از درون زا یا روان پریشی و برای تسکین اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده می شود.

آمی تریپتیلین

وزن
میانگین: 277.4033
تک ایزوتوپی: 277.183049741
فرمول شیمیایی
20 H 23 N

فارماکولوژی

نشانه
 این دارو برای شرایط زیر نشان داده شده است :
اختلال افسردگی اساسی در بزرگسالان
مدیریت درد نوروپاتیک در بزرگسالان
درمان پیشگیرانه سردرد مزمن تنشی (CTTH) در بزرگسالان
درمان پیشگیرانه میگرن در بزرگسالان
درمان شب ادراری در کودکان 6 سال و بالاتر زمانی که پاتولوژی ارگانیک، از جمله اسپینا بیفیدا و اختلالات مربوطه، کنار گذاشته شده است و هیچ پاسخی به سایر درمان‌های غیردارویی و دارویی، از جمله داروهای ضد اسپاسم و محصولات مرتبط با وازوپرسین، حاصل نشده است. این محصول فقط باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی با تخصص در مدیریت شب ادراری مداوم تجویز شود.
موارد استفاده خارج از برچسب: سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات خواب، نوروپاتی دیابتی، بی قراری، فیبرومیالژیا و بی خوابی

فارماکودینامیک

تاثیر در درد و افسردگی
آمی تریپتیلین یک ضد افسردگی سه حلقه ای و یک مسکن است. دارای خواص آنتی کولینرژیک و آرام بخش است. مطالعات بالینی نشان داده است که آمی تریپتیلین خوراکی حداقل در 2/3 از بیماران مبتلا به نورالژی پس از تبخال و 3/4 از بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک دیابتی و سندرم های درد نوروژنیک که به طور مکرر مشاهده می شوند، به پاسخ خوب تا متوسط ​​می رسد. عدم پاسخ به مسکن های مخدر آمی تریپتیلین همچنین در گروه های مختلف بیماران مبتلا به درد مزمن غیر بدخیم اثربخشی نشان داده است. همچنین برخی مطالعات انجام شده است که اثربخشی را در مدیریت فیبرومیالژیا (یک استفاده غیرقانونی از این دارو) نشان می‌دهد.
اثرات قلبی عروقی و آنتی کولینرژیک
آمی تریپتیلین دارای خواص آنتی کولینرژیک قوی است و ممکن است باعث تغییرات ECG و اثرات مشابه کینیدین بر روی قلب شود . آمی‌تریپتیلین ممکن است کانال‌های یونی را که برای رپلاریزاسیون قلبی (کانال‌های hERG) ضروری هستند، در محدوده میکرومولری بالایی غلظت‌های پلاسمایی درمانی مهار کند. بنابراین، آمی تریپتیلین ممکن است خطر ابتلا به آریتمی قلبی را افزایش دهد . افت فشار خون ارتواستاتیک و تاکی کاردی می تواند در بیماران مسن که این دارو را در دوزهای طبیعی برای افسردگی دریافت می کنند، مشکل ساز باشد. شواهدی در ادبیات وجود دارد که این اثرات ممکن است، به ندرت، در دوزهای پایین‌تر مورد استفاده در درمان درد رخ دهند. مانند هر داروی ضد افسردگی سه حلقه ای دیگر، افزایش سطح گلوکز می تواند با آمی تریپتیلین  رخ دهد .
اثرات بر آستانه تشنج
این دارو همچنین آستانه تشنج را کاهش می دهد و باعث تغییر در EEG و الگوی خواب می شود .
مکانیسم عمل
مکانیسم اثر این دارو به طور کامل مشخص نشده است. پیشنهاد می شود که آمی تریپتیلین مکانیسم پمپ غشایی مسئول جذب مجدد آمین های فرستنده مانند نوراپی نفرین و سروتونین را مهار می کند و در نتیجه غلظت آنها را در شکاف های سیناپسی مغز افزایش می دهد . این آمین ها در تنظیم خلق و خوی مهم هستند. فرضیه مونوآمین در افسردگی، یکی از قدیمی ترین فرضیه ها ، فرض می کند که کمبود سروتونین (5-HT) و/یا نوراپی نفرین (NE) انتقال عصبی در مغز منجر به اثرات افسردگی می شود این دارو با این مکانیسم ها مقابله می کند و این ممکن است مکانیسم آمی تریپتیلین در بهبود علائم افسردگی باشد.
اینکه آیا اثرات ضددردی آن مربوط به فعالیت های تغییر دهنده خلق و خوی آن است یا به یک اثر دارویی متفاوت و کمتر آشکار (یا ترکیبی از هر دو) مربوط می شود، ناشناخته است.
هدف اقدامات ارگانیسم
آناقل نورآدرنالین وابسته به سدیم
بازدارنده
انسان
آناقل سروتونین وابسته به سدیم
بازدارنده
انسان
آگیرنده 5 هیدروکسی تریپتامین 2A
آنتاگونیست
انسان
Uگیرنده 5 هیدروکسی تریپتامین 1A
بازدارنده
القاء کننده
انسان
Uگیرنده مواد افیونی نوع دلتا
آگونیست
انسان
Uگیرنده اپیوئیدی نوع کاپا
آگونیست
انسان
Uگیرنده فاکتور رشد عصبی با میل ترکیبی بالا
آگونیست
فعال کننده
انسان
Uگیرنده فاکتورهای رشد BDNF/NT-3
آگونیست
انسان
نگیرنده آدرنرژیک آلفا-1A
آنتاگونیست
بازدارنده
انسان
نگیرنده آدرنرژیک آلفا-1D
آنتاگونیست
انسان
نگیرنده آدرنرژیک آلفا-2A
آنتاگونیست
آگونیست
انسان
نگیرنده هیستامین H1
آنتاگونیست
انسان
نعضو زیرخانواده KQT کانال دریچه ولتاژ پتاسیم 2
بازدارنده
انسان
نکانال ولتاژ پتاسیم زیرخانواده A عضو 1
بازدارنده
انسان
Uگیرنده هیستامین H2
مسدود کننده
انسان
Uگیرنده هیستامین H4
کلاسور
انسان
Uگیرنده داخل سلولی غیرافیونی سیگما 1
آگونیست
انسان
Uگیرنده 5-هیدروکسی تریپتامین 2C
آنتاگونیست
انسان
Uگیرنده آدرنرژیک آلفا 1B
آنتاگونیست
انسان
Uگیرنده 5 هیدروکسی تریپتامین 7
آنتاگونیست
انسان
Uگیرنده 5-هیدروکسی تریپتامین 1D
کلاسور
انسان
Uگیرنده مواد افیونی نوع Mu
کلاسور
انسان
Uگیرنده 5 هیدروکسی تریپتامین 1B
کلاسور
انسان
Uگیرنده 5 هیدروکسی تریپتامین 6
آنتاگونیست
انسان
Uعضو زیرخانواده KQT کانال دردار ولتاژ پتاسیم 3
بازدارنده
انسان
Uگیرنده 5-هیدروکسی تریپتامین 1C
آنتاگونیست
موش صحرایی
Uگیرنده استیل کولین موسکارینی
لیگاند
انسان
Uکانال K+ قلب انسان HERG
مسدود کننده
انسان

جذب

پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب می شود (دسترسی زیستی 30-60٪ به دلیل متابولیسم عبور اول است). حداکثر غلظت پلاسمایی 2 تا 12 ساعت پس از تجویز خوراکی یا عضلانی. غلظت های پلاسمایی حالت پایدار بسیار متفاوت است و این تنوع ممکن است به دلیل تفاوت های ژنتیکی باشد .

حجم توزیع

حجم ظاهری توزیع (Vd)β تخمین زده شده پس از تجویز داخل وریدی 280 ± 1221 L است. محدوده 769-1702 L (16±3 L/kg) .این به طور گسترده در سراسر بدن توزیع شده است . آمی تریپتیلین و متابولیت اصلی نورتریپتیلین از سد جفت عبور می کنند و مقادیر کمی در شیر مادر وجود دارد .

اتصال به پروتئین

با پروتئین بسیار بالا (95%) در پلاسما و بافتها .

متابولیسم

در شرایط آزمایشگاهی، متابولیسم آمی تریپتیلین عمدتاً با دمتیلاسیون (CYP2C19، CYP3A4) و همچنین هیدروکسیلاسیون (CYP2D6) و به دنبال آن کونژوگاسیون با اسید گلوکورونیک انجام می شود. سایر ایزوآنزیم های دخیل در متابولیسم آمی تریپتیلین CYP1A2 و CYP2C9 هستند. متابولیسم این دارو در معرض پلی مورفیسم های ژنتیکی است. متابولیت فعال اصلی، آمین ثانویه، نورتریپتیلین است .

نورتریپتیلین یک مهار کننده قوی تر نورآدرنالین نسبت به جذب سروتونین است، در حالی که آمی تریپتیلین با کارایی یکسان جذب نورآدرنالین و سروتونین را مهار می کند. سایر متابولیت ها مانند سیس و ترانس 10 هیدروکسی می تریپتیلین و سیس و ترانس 10 هیدروکسی نورتریپتیلین دارای مشخصات دارویی مشابه نورتریپتیلین هستند اما به طور قابل توجهی ضعیف تر هستند. دی متیل نورتریپتیلین و آمی تریپتیلین N اکسید فقط در مقادیر ناچیز در پلاسما وجود دارند. مورد دوم بیشتر غیر فعال است .

مسیر حذف

آمی تریپتیلین و متابولیت های آن عمدتاً از طریق ادرار دفع می شوند. تقریباً کل دوز به صورت گلوکورونید یا کونژوگه سولفات متابولیت‌ها دفع می‌شود و تقریباً 2 درصد از دارو بدون تغییر در برچسب ادرار ظاهر می شود. 25 تا 50 درصد از یک دوز خوراکی منفرد به صورت متابولیت های غیرفعال طی 24 ساعت از طریق ادرار دفع می شود. مقادیر کمی از طریق دفع صفراوی از طریق مدفوع دفع می شود  .

نیمه عمر

نیمه عمر حذف (t1/2 β) آمی تریپتیلین پس از تجویز خوراکی حدود 25 ساعت (6.31 ± 24.65 ساعت؛ محدوده 16.49-40.36 ساعت) است.

ترخیص کالا از گمرک

میانگین کلیرانس سیستمیک (Cls) 10.18 ± 39.24 L/h (محدوده: 24.53-53.73 L/h) است . هیچ اثر واضحی از سن بالاتر بر فارماکوکینتیک آمی تریپتیلین مشخص نشده است، اگرچه ممکن است کلیرانس کاهش یابد .

سمیت

داده های سمیت : TDLO خوراکی (کودک): 4167 میکروگرم بر کیلوگرم؛ TDLO خوراکی (مرد): 714 میکروگرم/کیلوگرم/1D (متناوب)؛ TDLO خوراکی (زن): 10 mg/kg  .

مصرف 750 میلی گرم یا بیشتر توسط یک بزرگسال ممکن است منجر به مسمومیت شدید شود. اثرات مصرف بیش از حد با مصرف همزمان الکل و یک عامل روانگردان دیگر افزایش می یابد . علائم مصرف بیش از حد شامل فشار خون پایین غیر طبیعی، گیجی، تشنج، گشاد شدن مردمک ها و سایر مشکلات چشمی، اختلال در تمرکز، خواب آلودگی، توهم، اختلال در عملکرد قلب، ضربان قلب سریع یا نامنظم، کاهش دمای بدن، بی حسی، و عدم پاسخگویی یا کما، از جمله موارد دیگر است .

در بارداری استفاده کنید

برای آمی تریپتیلین، تنها اطلاعات بالینی محدودی در مورد استفاده از آن در بارداری در دسترس است. آمی تریپتیلین در دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه به وضوح مورد نیاز باشد و تنها پس از بررسی دقیق خطرات و فواید .

در شیردهی استفاده شود

آمی تریپتیلین و متابولیت های آن در شیر مادر ترشح می شود (مطابق با 0.6٪ – 1٪ از دوز مادر). خطری برای کودک شیرخوار باید در نظر گرفته شود. با توجه به فواید شیردهی برای کودک و فایده درمان برای زن، باید تصمیم گرفت که آیا قطع شیردهی یا قطع/خودداری از درمان با این محصول دارویی مناسب است.

تاثیر بر باروری

مطالعات حیوانی سمیت تولید مثلی را نشان داده است. هیچ داده ای در مورد اثرات آمی تریپتیلین بر باروری انسان در دسترس نیست .

جهش زایی و سرطان زایی

پتانسیل ژنوتوکسیک آمی تریپتیلین در مطالعات مختلف in vitro و in vivo مورد بررسی قرار گرفته است. اگرچه این تحقیقات نتایج متناقضی را نشان داد، اما پتانسیل آمی تریپتیلین برای منجر به ناهنجاری های کروموزومی را نمی توان رد کرد. مطالعات سرطان زایی طولانی مدت تا به امروز انجام نشده است .

 منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *