بیماری های عفونی, بره موم درمانی, دهان و دندان, زیبایی و سلامت

پروپولیس، خواص و کاربردهای آن

Investigating the antibacterial properties of propolis

پروپولیس، خواص و کاربردهای آن

Investigating the antibacterial properties of propolis

پروپولیس، خواص و کاربردهای آن

بيان مسئله: طب سنتی و درمان با داروهای گیاهی در ایران قدمتی طولانی دارد و در کنار داروهای گیاهی، استفاده از خواص پزشکی و دارویی فرآورده های کندو، از قرن ها پیش در کشورهای مختلف جهان به خصوص کشور ما متداول بوده است. امروزه به دلیل آثار مضر استفاده از داروهای شیمیایی، مواد سنتی مانند پروپولیس بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

هدف پژوهش: هدف از این مطالعه، معرفی اجمالی پروپولیس و بیان خصوصیات و مواد تشکیل دهنده آن می باشد. همچنین برخی از کاربردهای جدید این ماده در زمینه های مختلف به طور خلاصه بیان می شود.

یافته ها و نتيجه گيری: به طور طبیعی پروپولیس از %30 موم، %50 صمغ، % 10 چربی های ضروری آروماتیک و مواد معطر گیاهی و % 5 پولن تشکیل شده است. اثرات ضد باکتریایی این ماده روی باکتری ها و قارچ های مختلف مشخص شده، عصاره الکلی آن به واسطه ی دارا بودن فالونوئیدها، دارای خواص ضد جهشی می باشد. بره موم در درمان بیماری های دهان، همچنین بیماری واژینوزیس باکتریایی به کار رفته است. بره موم در بالا بردن سیستم ایمنی بدن جوجه های گوشتی نیز موثر می باشد.

همچنین، تاثیر بهتر Balm Lip حاوی 5 %موم، در درمان بیماری هرپس تناسلی مشخص شده، و استفاده از آن در مواد آرایشی نشان دهنده رنج وسیعی از فواید می باشد. در نهایت می توان گفت که موم همچنانکه از دیر باز کاربردهای سنتی مختلفی داشته، در عصر جدید نیز خواص آن بیش از پیش آشکار شده و کاربردهای بیشتری در زمینه های مختلف پیدا کرده است.

با وب سایت سلامت و درمان همراه شوید تا در مورد پروپولیس، خواص و کاربردهای آن بیشتر بخوانیم.

کليد واژه ها: پروپولیس، ترکیبات، کاربردها

نویسندگان : فاطمه السادات قریشی ،محمد ربانی خوراسگانی، شکوفه سادات اعتماد زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =