مقاله, بیماری های عفونی, زنان, عسل درمانی

اثربخشی عسل با کلوتریمازول به تنهایی و مخلوط با هم بر واژینیت کاندیدائی

1

ارزیابی تاثیر عسل با کلوتریمازول به تنهایی و مخلوط با هم برعفونت واژینال

واژینیت کاندیدایی چیست؟ 

واژینیت کاندیدایی به عنوان برفک واژن، عفونت مخمر واژن و کاندیدیازیس واژن شناخته می شود، که یکی عفونت های شایع در واژن محسوب می شود. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که کاندیدا، قارچی طبیعی، بیش از حد رشد کرده و علائمی مانند خارش واژن، سوزش، درد در حین رابطه جنسی و ترشحات واژن ایجاد می کند.

1

عفونت ولوواژینال کاندیدایی شایع ترین واژینیت در بین زنان است. هدف این مطالعه مقایسه اثر عسل و کلوتریمازول 100 میلی گرمی به تنهایی و مخلوط با هم بر واژینیت کاندیدایی می باشد.

روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور بر روی 77 زن غیرحامله مبتلا به واژینیت کاندیدایی با سن 18 تا 49 سال انجام شد. از 75 بیمار, 15 نفر در گروه عسل (گروه 1), 30 نفر در گروه عسل و کلوتریمازول (گروه 2) و 32 نفر در گروه کلوتریمازول (گروه 3) قرار گرفتند. شرکت کننده ها کلوتریمازول و عسل یا هر دو را برای مدت هفت روز استفاده کردند. اساس تشخیص عفونت, با کشت همراه با تشخیص کلینیکی و ابراز علائم بر اساس احساس بیمار بود. تست های میکروبیولوژی و ژنیکولوژی, تشخیص را تایید کردند. بیماران دچار عفونت کاندیدایی برای مدت 7 و 21 روز بعد از شروع درمان برای بهبودی یا عدم آن پیگیری می شدند. از تست های آماری تی دانشجویی و کای دو برای آنالیز آماری استفاده شد.

یافته ها: بعد از درمان با عسل و کلوتریمازول, علائم و نشانه های بیمار کاهش معنی داری داشت (p<0.001). موفقیت %100 درمان در گروه 1 و 2 حتی 30 روز بعد از مداخله مشاهده شد (p<0.001) که در مقایسه با گروه 3 تفاوت معنی دار داشت. دارو (عسل) به خوبی تحمل شد.

نتیجه گیری: استفاده از عسل به تنهایی درمان موثری برای واژینیت کاندیدیایی می باشد. همچنین ترکیب 5 میلی لیتر عسل و 100 میلی گرم کلوتریمازول در درمان شایع ترین واژینیت موثر است.

برای دانلودکامل مقاله اینجاکلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =