طب سنتی

علت و درمان دیابت (قند خون) و فشارخون از دیدگاه طب سنتی

وب سایت سلامت و درمان

علت بیماری دیابت (قند خون) و فشارخون در طب سنتی

دیابت یک بیماری فراگیر است که جمعیت زیادی از جهان و جامعه ایران درگیر آن هستند. با سلامت و درمان همراه شوید تا این موضوع را بررسی نماییم.

تعریف دیابت از دیدگاه طب سنتی چیست؟ و در چه سنی و در چه شرایطی پدید می آید؟

روش پیشگیری از آن در طب سنتی و نحوه درمان آن چگونه است؟

دیابت از زمان پیدایش تا انتهای آن که موجب بروز زخم های دیابتی می شود. جزء به زخم های دیابتی چگونه درمان میشود تا باعث قطع عضو نشود؟ 

شخص دیابتی تا پایان عمر درگیر این بیماری است. این بیماری در انتها زخم هایی را در اندام تحتانی خصوصا پاها پدید می آورد که در طب نوین قابل درمان نیست و عضو درگیر زخم دیابت را قطع میکنند بدن انسان برآیند اثر ۴ ماده صفرا دم سودا و بلغم است این ۴ ماده ساختار نظامی تن را می سازد هرگاه این ۴ ماده در حال اعتدال باشد بدن سالم است. ولی هرگاه یک یا چند مورد از این اخلاط افزایش یا کاهش پیدا کرد سبب بروز بیماری میشود. هر یک از این اخلاط چهارگانه معلول ساخت بخشی از اندام هستند. مثلاً صفرا عامل گذرخون به مویرگ های ریز اندام انتهایی می باشد دم عامل ساخت عضلات ماهیچه ها و قلب است. بلغم عامل ساخت چربی ها ،مغز، اعصاب و شبکه های نخاعی است. سودا هم عامل ساخت استخوان ها موهای بدن و ناخن ها می باشد.

در طب سنتی زمینه پیدایش این ۴ خلط، غذا می باشد خلط در واقع همین خون که اعضای بدن ما از این ۴ خلط به اندازه نیاز بهره مند شود یعنی به همان اندازه که بدن ما به صفرا، دم بلغم و سودا نیاز دارد از این مواد بهره مند شود نه کمتر و نه بیشتر. این ماده گرم لطیف و نفوذ کننده به لحاظ شدت گرمی و لطافت پیش قراول خون وقتی صفراه در پا به حداقل رسید به حالت ،سستی کرختی و سردی گرایش پیدا می کند و اگر زخمی در پا ایجاد شود به راحتی خوب نمی شود چون صفراء عامل جاری در رگهای بدن است. اگر بخواهیم سلامتی داشته باشیم باید غذاهای خاصی را به اندازه معینی استفاده کنیم.

صفرا ماده ای است گرم و لطیف که از شدت گرمی تعبیر به خشکی می شود. در واقع خشک نیست ولی نسبت به سایر اخلاط خشک است پس لطیف و محلول است ولی نسبت به گرمی و رطوبت دم و بلغم به آن خشک می گویند، است و عامل گذرخون به مویرگ های ریز اندام انتهایی است در نتیجه صفرا باید در سراسر بدن وجود داشته باشد تا در سراسر بدن گرما و حرارت ایجاد شود. بدن هایی که صفراء در آن وجود دارد وقتی لمس می کنید، گرم است گذرخون است توسعه و گسترش زخم به علت عدم وجود صفراء است و همین عدم وجود صفراء است که در دیابت سرد باعث می شود زخم ها ترمیم نشود.

منبع: کتاب علت و درمان بیماری ها در طب سنتی اسلامی نوشته پرفسور خیر اندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =