سیستم ایمنی, بیماری های عفونی, زیبایی و سلامت

تأثیر فرآورده های زنبور عسل بر ضد هلیکوباکترپیلوری

helicobacter pylori 01

مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه تأثیر فرآورده های زنبور عسل بر ضد هلیکوباکترپیلوری

تأثیر فرآورده های زنبور عسل بر ضد هلیکوباکترپیلوری

تأثیر فرآورده های زنبور عسل بر ضد هلیکوباکترپیلوری

بيان مسئله: تقریبا 50٪ از جمعیت جهان به هلیکوباکتر پیلوری، آلوده هستند. مطالعات زیادی در شرایط آزمایشگاهی و بالینی در سرتاسر جهان در زمینه تاثیر فرآورده های زنبور عسل از جمله عسل و پروپولیس بر روی هلیکوباکتر پیلوری و تاثیر مستقیم این فرآورده ها بر روی این باکتری و یا تاثیر تقویت کننده آنها بر روی رژیم های دارویی رایج برای درمان این باکتری صورت گرفته است.

هدف پژوهش: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عسل و پروپولیس بر روی باکتری هلیکوباکتر پیلوری و همچنین بررسی مکانیسم عمل این ترکیبات می باشد.

روش و چگونگی انجام پژوهش: در این بررسی مطالعات مختلف انجام شده در زمینه تاثیر عسل و پروپولیس بر روی هلیکوباکتری پیلوری در شرایط آزمایشگاهی و بالینی مورد مطالعه قرار گرفته و مقایسه شده است.

یافته ها و نتيجه گيری: عسل به عنوان یک مهار کننده قوی برای گاستریت و زخم معده عمل می کند. مطالعات بالینی نشان داده اند که عسل ترشح اسید معده را کاهش می دهد و به روند بهبود بیماری کمک می کند. نتیجه محتوای قند بالا و pH پایین در عسل تبدیل اکسیداتیو گلوکز به اسید گلوکونیک توسط گلوکز اکسیداز می باشد. این مکانیزم پراکسید هیدروژن را آزاد می کند که به عنوان عامل ضد باکتریایی عمل می کند. گلوکز اکسیداز همچنین بر روی فیبروبلاست ها و
فعال کننده های سلول های اپیتلیال در جهت بهبود زخم های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری عمل می کند. تاثیر ضد باکتریایی پروپولیس نیز در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است. یکی از ترکیبات اصلی پروپولیس فنانیلل استر اسید کافئیک (CAPE (می باشد که دارای خواص ضد التهابی است. سلول هایT ،بویژه سلول های +CD4 ،نقش مهمی را در شروع گاستریت مرتبط با هلیکوباکتر پیلوری بازی می کنند. CAPE به عنوان سرکوبگر سلول های T عمل می کند.

با وب سایت سلامت و درمان همراه شوید تا در مورد تأثیر فرآورده های زنبور عسل بر ضد هلیکوباکترپیلوری بیشتر بخوانیم.

نویسندگان: محمد ربانی خوراسگانی و محمد رضا علی رمائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =