بره موم درمانی, دهان و دندان, زیبایی و سلامت, سیستم ایمنی, فشار خون

بره موم ضد قارچ و ضد باکتریال

Investigating the antibacterial properties of propolis

بررسي خواص ضدباکتريايی پروپولیس (بره موم)

Investigating the antibacterial properties of propolis

بررسي خواص ضدباکتريايی پروپولیس (بره موم)

بيان مسئله:

بره موم یک محصول طبیعی مشتق از رزین گیاهی تجمع یافته توسط زنبور عسل می باشد. این ماده در دیواره داخلی کندو بکار می رود و عمل محافظت از موم و زنبورها را بر عهده دارد. پروپولیس بخاطر دارا بودن ویژگیهای ضدباکتریال، ضدقارچی و شفادهندگی شناخته شده است.

هدف پژوهش: هدف از این مطالعه بررسی خواص ضد باکتریایی بره موم بر روی تعدادی باکتری های بیماری زای منتقله از مواد غذایی بود.

بره موم ماده ای است شبیه موم و حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی نسبتا مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه ای تیره متغیر است. بره موم آنتی بیوتیک طبیعی می باشد که توسط زنبور عسل از صمغ بعضی از گیاهان، شهد و گرده گل درست می شود و دارای ویتامینهایB1وB2 ،B3 ،K وA می باشد. بره موم خواصی شامل اثر ضدباکتری یایی، ضدقارچی، ضدانگلی، آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدپوسیدگی دندان و همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی و کاهش فشار خون … .

روش و چگونگی انجام پژوهش:

این مقاله مطالعه ای مروری و حاصل بررسی مقاالت مرتبط با موضوع تحت پژوهش از متون و سایت های علمی معتبر می باشد.

یافته ها و نتيجه گيری: بر اساس نتایج این مطالعه، بیشترین میزان تاثیر بره موم بر روی باکتری های گرم مثبت و کمترین میزان تاثیر آن بر روی باکتری های گرم منفی بود. به نظر می رسد بره موم زنبور عسل ایران دارای ارزش دارویی به عنوان فرآورده ای طبیعی می باشد و می تواند فعالیت ضدقارچی خوبی داشته باشد.

با وب سایت سلامت و درمان همراه شوید تا در مورد بره موم ضد قارچ و ضد باکتریال بیشتر بخوانیم

نویسندگان:  زهرا اسفندیاری ، علی عظيمی، ندا قسامی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =